Wat kost zo’n scooter nou eigenlijk?
Waar moet ik jaarlijks rekening mee houden? De 2de auto de deur uit en een scooter aanschaffen? Wellicht is dit wel interessant. Nergens betalen om te parkeren, parkeer altijd voor de deur en nooit meer in de file naar je werk! Hieronder proberen wij u een globaal beeld te schetsen waar rekening mee gehouden moet worden!
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
Goed gebruikte tweedehands scooters vind je vaak vanaf €1000. Echter is de vraag naar goed gebruikt zo groot dat het zelfs voor ons lastig is om er aan te komen.
Op websites zoals marktplaats staat natuurlijk zat, maar pas op dat je geen kat in de zak koopt! Veelal staat er al een bepaalde kilometerstand op waarbij je alweer hoog de kosten in gaat wat betreft onderhoud. Houd daar dus rekening mee! Kom desnoods langs voor een aankoopkeuring of een second opinion.
Verzekering:
Elke eigenaar van een scooter is verplicht om deze te verzekeren. De premie van een scooter is afhankelijk van de dekking die je kiest, de postcode waar je woonachtig ben en natuurlijk de leeftijd van de bestuurder.
Bij de dekking kan je kiezen tussen WA (wettelijk aansprakelijkheidsverzekering), WA+ beperkt Casco (verzekerd voor diefstal) of All risk (schade en diefstal).
De postcode speelt ook een grote rol. De postcode beginnend met 26 Westland is gunstiger dan de 25 van Den Haag. Hierbij word er gekeken naar het aantal meldingen van bijv. schades en diefstal en het risico hiervan bepaald. In sommige regio is de kans dus groter dat iets gebeurt waardoor de premie hoger uitvalt.
Bij het afsluiten van de polis wil de verzekeraar graag weten wie op de scooter gaat rijden om de juiste te premie te kunnen berekenen. Verzekeringen voor jongeren zijn duurder dan voor een oudere bestuurder.
De verleiding is groot om jezelf (of de andere ouder) op te geven als bestuurder. Maar dit is fraude en als de verzekeraar hierachter komt heeft het grote gevolgen voor zowel jou als je kind. Naast het zelf moeten betalen van opgelopen schade kan het ook juridische gevolgen hebben en problemen veroorzaken met het afsluiten van toekomstige verzekeringen.
Veel verzekeringsmaatschappijen gaan er wel mee akkoord als je hem als zijnde ouder persoon verzekerd maar aangeeft dat er een jonger persoon op gaat rijden. Bespreek dit vooraf om ellende te voorkomen!
Wij adviseren om bij verschillende maatschappijen de verzekering te vergelijken!
Brandstof (E5):
Anno 2020 rijden de meeste scooter gemiddeld 1 op 35. Wij adviseren uiteraard de E5/Euro98 brandstof aan te houden, deze bevat het minste bio-ethanol! Voor de berekening gaan wij uit van de brandstofprijs €1,65 de liter, dit is op moment van schrijven. De som is dus makkelijk, rij je gemiddeld 3000 kilometer per jaar? Dan verbrand je +/- 85 liter brandstof, maal de brandstofprijs van €1,65 komen wij uit op een totaal van €140 per 3000 kilometer.
Onderhoud:
Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130. Hierna is de onderhoudsinterval om de 3000 kilometer of een jaar. Bij 6000 kilometer staat er weer een onderhoudsbeurt te wachten, meestal zit hier een achterband bij. Ga hierbij uit van circa €200. Het volgende onderhoud is wat groter, ga hierbij ook uit van €200 a €250.
Wat uiteraard ook meespeelt is hoe er met de scooter wordt omgegaan. Staat hij altijd buiten en/of wordt deze nooit gewassen dan is de kans groter dat er delen vast gaan zitten, sneller slijten, roesten en of uitdrogen.
Incidentele gebeurtenissen zoals schade of lekke banden zijn uiteraard niet meegerekend!
Afschrijving:
De afschrijving per scooter is heel verschillend! Een snorscooter is meer waardevast dan een bromscooter. Vooral omdat hier gewoonweg meer vraag naar is. Hou jij je scooter netjes en staat die altijd binnen, of staat die buiten en krijgt die eens per jaar een wasbeurt. Je kan bij een scooter al snel zien hoe ermee is omgegaan. Accessoires zijn vooral een eyecatcher maar deze schrijf je natuurlijk het hardst af!
De ABN AMRO en de BOVAG hanteren de volgende maatstaaf: 1e maand 6%; 2e maand 4%; 3e en volgende maand in 1e jaar 2%; 2e en 3e jaar per maand 1,5%; 4e jaar per maand 1%; 5e jaar per maand 0,5%.
Echter is de vraag naar goed gebruikte 2dehands scooter op het internet zo groot, dat de financiële waarde niet gelijk staat aan de economische waarde! Hierdoor geeft de bovenstaande formule in veel gevallen een wat negatief beeld!