Ongelijkheid in Europa, wij zeggen 125cc met rijbewijs B!

Published by Tom on

Onlangs zagen wij een artikel voorbij komen over iets wat wij al jaren zeggen. Waarom mogen wij in Nederland nou geen 125cc motorfiets rijden met het B-rijbewijs? Een groot deel van Europa mag dit namelijk wel, denk hierbij aan bijvoorbeeld Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en zelfs bij onze zuiderburen België! Laten we het zo zeggen, 14 landen in Europa. Is dit een gevalletje wel de lasten niet de lusten van Europa? Je zou het haast zeggen!

Wij als Nederland zijnde beschikken over een perfecte infrastructuur, daar kunnen we het niet op gooien. En al moeten we het geloven willen we toch vooraan staan wat betreft de CO2 uitstoot, waarom mogen we dan niet massaal op zo’n praktisch 1 op 35 rijdende motorscooter stappen? Vergeet de verkeersdruk niet, iedereen is de file in de spits na Covid toch alweer verschrikkelijk zat?

En 1 euro per 12 minuten betalen om te parkeren in de stad? De motor kan en mag je overal parkeren. Oké, laten we het netjes houden. Terugkijkend naar de wildgroei van de deelscooters, is dat iets waar we in Nederland van hebben geleerd. Kijkend naar de andere landen wordt daar her en der één auto plek op geofferd voor 6 motoren. Zo gezegd of 1 iemand een parkeerplek, of 6 mensen.

Desalniettemin is er dus sprake van minder uitstoot, minder file en minder verkeersproblemen.

Oja, hoe we hier op kwamen? Het CDA met initiatiefneemster Pien Meppelink #45 heeft dit weer aangewakkerd, zij hebben dit meegenomen in hun nieuwe verkiezingsprogramma.

Persbericht

Meppelink: “Motor- en bromfietsen hebben een grote bijdrage geleverd aan het mobiel maken van Nederland bij de wederopbouw. Ik vind het onbegrijpelijk dat er anno 2023 vanuit de overheid wordt ingezet op een soort van gedoog- en ontmoedigingsbeleid, terwijl we juist nu in moeten zetten op slimme alternatieven voor de auto. Het OV, de fiets en deelmobiliteit zijn nu eenmaal niet voor iedereen en voor alle afstanden een haalbare oplossing.”

Meppelink: “Veiligheid staat bovenaan en natuurlijk moeten er wel iets van restricties aan de regeling zitten. Het is niet de bedoeling dat iedereen bij het behalen van zijn B-rijbewijs meteen op de motor kan springen. In België hanteren ze bijvoorbeeld dat iemand vier jaar in het bezit moet zijn van het autorijbewijs en geen ernstige verkeersdelicten op zijn naam heeft staan. Dan kan men na een praktijkcursus van 4 uur, waarin de do’s en don’ts op de motor worden geleerd, ontheffing krijgen om op A1 (11 kW/15 pk) motorfietsen te rijden. Zoiets zou voor Nederland ook haalbaar moeten worden, zodat dit een stimulans kan zijn om de auto te laten staan.”

“Daarnaast ben ik een groot voorstander van minder betutteling door de overheid door alleen maar beperkingen op te leggen. We moeten juist meer vertrouwen tonen in onze inwoners door alternatieven te bieden. Met je ‘B’ op een 125cc zou een mooie stap zijn,” aldus Pien Meppelink op nr. 45 van de CDA-lijst.

Dus wellicht kunnen wij in Nederland net als in andere Europese landen gaan genieten van het rijden op een 125cc motorfiets met het rijbewijs B!

Categories: Uncategorized

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *