Omkeuren snorscooter naar bromscooter

Published by Tom on

Nu de helmplicht is doorgevoerd krijgen wij vaak de vraag wat het om keuren van een snorscooter naar een bromscooter kost en inhoudt. Daarom hebben wij dat hier onder even inzichtelijk gemaakt!

Denk goed na over de keuze snor of brom! Veel mensen denken “moet ik een helm op, dan wil ik hard ook!” Echter moet je goed nagaan welke routes je rijdt.

Rij je bijvoorbeeld veel in de stad, is het vaak gunstiger om gewoon op de snorscooter (25 km/u) te blijven rijden. Dit omdat je dan de groene golf van de fietsstroken geniet en anders met je bromscooter voor het rode stoplicht staat te wachten tussen de auto’s.

Rijd je veel in de buitengebieden? Dan ben je vaak wel weer sneller op de bromfiets (45 km/u).

Heb je na deze overweging toch besloten dat je jouw snorscooter wil laten omkeuren naar bromscooter? Dan dient de scooter technisch klaar gemaakt te worden voor de keuring bij het RDW. Vaak denkt men dat dit gewoon even de topsnelheid verhogen is maar er komt meer bij kijken! Het RDW controleert of het voertuig daadwerkelijk voldoet aan alle eisen die worden gesteld aan 45 km voertuigen. Denk hierbij aan de volgende punten:

  1. Of het Frame/Chassis nummer overeenkomt met het kentekenbewijs
  2. Of het motor nummer overeenkomt met het bijbehorende frame nummer
  3. Als alle verlichting in orde is;
    • Groot licht
    • Stads licht
    • Richting aanwijzers links en recht, voor en achter.
    • Remlicht
    • (Led lampen zijn meestal geen probleem)
  4. Een werkende toeter
  5. Een werkende linker buiten spiegel aanwezig is (rechter spiegel niet noodzakelijk)
  6. Er een rode reflector aanwezig is op de achterzijde
  7. Er een gele reflector aan de linker en rechter zijkant aanwezig is
  8. Of de banden in orde zijn;
    • De draai richting is correct
    • Voldoende profiel
    • Speling in de wiellager in orde is
    • Wiellagers in orde zijn (geen geluid, goed rollend)
  9. Correcte speling van het frame
  10. Of beide remmen goed functioneren
    • Rem (binnen) kabel niet zichtbaar is
    • Rem schijf(ven) heel zijn
    • Remblokken voldoende voering
  11. Werkende kilometerteller
  12. Er geen uitstekende delen op de scooter bevinden
  13. Een correcte snelheid (marges van rollerbank gelden hier ook)

De snelheid van de scooter wordt getest op een rollerbank. Daarbij wordt er ook gekeken naar de remmen: deze moeten natuurlijk goed in orde zijn als je op een hogere snelheid rijdt! Mocht er iets niet goed zijn en je staat bij de RDW-locatie, dan wordt de scooter niet goedgekeurd en kan je naar huis en ben je genoodzaakt een nieuwe afspraak te maken. Dit willen wij uiteraard voorkomen, daarom gaan wij hier strikt mee om.

Als je je scooter wilt laten omkeuren, moet deze dus technisch in orde zijn. Wanneer je scooter in goede staat is, zal dit goedkoper zijn dan wanneer er veel aan mankeert. Je begrijpt dat het voor ons dus heel lastig om vooraf een indicatie te geven wat de kosten zullen zijn. Zoals je van ons gewend bent nemen wij contact met je op als we met je scooter aan de slag gaan en de kosten voor reparatie berekend zijn, voordat we de reparaties uitvoeren.

De keuringskosten van het RDW bedragen om het moment zo’n €108,-. Is de scooter goedgekeurd dan dient een nieuwe kentekenplaat aangevraagd te worden.  De kosten hiervan zullen ongeveer €35,- zijn. Ook dit kan uiteraard bij ons geregeld worden! Wel hebben wij dan uiteraard het nieuwe kentekenbewijs nodig die je na de keuring krijgt thuisgestuurd.

Tot slot moet je laten weten aan je verzekering dat de snelheid van je voertuig is aangepast: hun gegevens moeten up-to-date zijn! Vaak blijft je premie hetzelfde na het ombouwen van je scooter.

Categories: Uncategorized